Stress

Stress is niet meer weg te denken uit onze huidige maatschappij. Maar wat is het nou eigenlijk, wat zijn de symptomen en welke nadelige gezondheidseffecten heeft het? Dit beschrijf ik hieronder.

Wat is stress?

Stress betekent letterlijk ‘spanning’ of ‘druk’. Stress wordt door iedereen anders ervaren en kan uitgedrukt worden als spanningsbron (“ik heb een stressbaan”) of als gespannen gevoel (“ik heb last van stress”). Stress hoeft niet altijd negatief te zijn. Je hebt namelijk 2 vormen van stress.

  1. ‘Disstress’ wat negatieve spanning inhoudt en die op langere termijn de gezondheid kan schaden. Daarnaast verminderd het prestatie.
  2. ‘Eustress’ betekent positieve, gezonde spanning die juist prestatieverhogend werkt.

Hoe kun je stress krijgen?

Het leven zit vol onverwachtte gebeurtenissen. Die gebeurtenissen kunnen aanleiding geven tot stress. De gebeurtenis fungeert als de stressor en hoe je erop reageert komt tot uiting in de stressreactie. Een gebeurtenis hoeft overigens niet altijd tot een stressreacie te leiden. Je hebt er deels zelf invloed op hoe je stress ervaart. Het verschilt van persoon tot persoon hoe hij/zij reageert op de stressor

Wat zijn de symptomen van stress?

Hieronder vind je de belangrijkste symptomen van stress.

Lichamelijke symptomen:

  • vermoeidheid
  • Spierspanningen
  • Hoofdpijn
  • Gestoorde spijsvertering
  • Trillen, beven
  • Oorsuizen
  • Hoge bloeddruk
  • Duizeligheid
  • Oppervlakkige ademhaling
  • Lusteloosheid
  • Zenuwtrekjes
  • Droge mond en keel
  • Overmatig zweten
  • Huiduitslag: psoriasis, eczeem, enz.
  • Overmatig haaruitval
  • Aften in mond en keel
  • Beklemmend gevoel

Psychische stresssymptomen

Mentale symptomen:

  • Verwarring
  • Vergeetachtigheid
  • Ongeconcentreerdheid
  • Intolerantie

Emotionele symptomen:

  • Onrust
  • Depressieve gevoelens
  • Ontevredenheid
  • Kwetsbaar voelen
  • Angst
  • Wisselende emoties

Gedragmatige symptomen van stress

  • Veel meer of juist minder eten: geen eetlust of juist overeten
  • Verminderde of geen seksuele belangstelling
  • Veel meer slapen of juist moeilijk in slaap kunnen komen
  • Regelmatige afwezigheid op werk en/of vaak te laat komen
  • Terugtrekken uit sociaal levenof dit op een laag pitje zetten
  • Gokken
  • Misbruik van medicijnen of genotsmiddelen

Laat de klachten niet verder oplopen! Leer stressvrij door het leven te gaan. Boek hier een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.