Wim Hof en zijn WHM, wat een aanrader!

Kou hoeft niet negatief te zijn. Kou is fascinerend.

Ook een coach heeft af en toe verdieping nodig om zo weer verder te komen in het leven. Via via ben ik in aanraking gekomen met Wim Hof (de Iceman) en zijn WHM. Het is een methode om je lichamelijk en geestelijk te versterken doormiddel van ademhalingsoefeningen en het lichaam blootstellen aan kou. Ik was gefascineerd door wat ik zag bij andere mensen en ben het zelf gaan ontdekken.

Wim Hof is in staat om door deze methode zijn autonome zenuwstelsel te positief te beinvloeden. Hiermee is hij in staat om zijn autonome zenuwstelsel te beinvloeden. Iets wat eerder totaal onmogelijk leek. Het Radboud Universitair Medisch Centrum heeft Hof blootgesteld aan virussen en wat bleek. Hof kan die virussen uit zijn lijf verjagen doordat hij zijn autonome zenuwstelsel kan beinvloeden. Is hij een wondermens? Nee, iedereen kan het! Het radboud heeft dezelfde test uitgevoerd op mensen die Hof heeft getraind en alle waren tot hetzelfde in staat. Dus als zij het kunnen kun jij het ook. Interessant en fascinerend toch?? Je snapt nu wel dat iets waar je een ongelooflijke weerstand en angst voor voelt je dus heel erg gezond kan maken en houden, een koude douche in combinatie met ademhalingsoefeningen. De vraag alleen is of jij weerbaar bent tegen de weerstand en angst die koud water met zich mee brengt. Het vergt wilskracht en motivatie. Maar ik kan je verzekeren dat het werkt. Hieronder beschrijf ik mijn ervaring na bijna een week de WHM te hebben gedaan.

Ik ben mijn ochtendritueel gaan verrijken met deze methode en kan na een klein week al grote veranderingen merken.

Ik ben een echte koukleum en de winter is niet mijn favoriete jaargetij. Elk jaar wordt het een stukje erger. Ook merkte ik dat ik maanden met een lichte verkoudheid bleef doorlopen. Een laaggradige ontsteking waarschijnlijk die maar niet uit mijn lijf wilde. De methode van Hof speelt op deze dingen in.

Hieronder de dingen die ik merkte na nog geen week de ademhalingsoefeningen te doen en koud te douchen.

  • Ik heb bakken met energie en wordt niet meer snel moe
  • Mijn huid is zacht en strak
  • Mijn humeur is verbeterd ondanks zware tijden
  • Ik ben heel erg in contact met mijn lijf. Dat betekent dat lichaam en geest in balans zijn. Ik voel het wanneer mijn lijf wat aangeeft. Zelfs het meest subtiele signaal.
  • Ik heb het niet zo heel snel koud meer. Dit merkte ik op toen ik de hond ging uitlaten bij een temperatuur van 6 a 7 graden. Ik kon mijn jas openlaten en de sjaal ik altijd zo graag draag thuis laten. Dit is een zeer groot verschil met eerst. Ik heb het eerder warm ook.
  • Het geeft een enorme kick. Deze kick is nergens mee te vergelijken maar als ik het moet vergelijken leek het wel op inname van een drug. Vooral mijn benen voel ik tintelen na de koude douche en ik voelde enorm veel vreugde. Zo’n mooie ervaring!
  • Je voelt dat je leeft zoals Hof ook wel het benoemd.
  • Mijn verkoudheid wordt minder. Het is nog niet weg maar het is eindelijk aan het wegtrekken.
  • Ik heb niet zo snel honger. Omdat deze methode ook iets met je stofwisseling doet. Wat je figuur dan ook weer ten goede komt in sommige gevallen.
  • De weerstand is weg tegen de kou.
  • Onder de douche is de weerstand en angst aan het verminderen om onder de zeer koude stralen te gaan staan.

Mijn ochtendritueel

Ik sta al vroeg op (05.30 uur) dan maak ik eerst even een kopje koffie (mijn enige zonde die ik niet kan weerstaan) daarna ga ik mediteren gevolgt door een yogasessie. In meditatie en yoga ben ik al bewust met mijn ademhaling bezig. Daarna volgt het douchen. Ik begin met een warm douche en start met Hofs zijn ademhalingsoefeningen. Daarna draai ik de douche steeds kouder. Ik geef mijn lijf de kans om beetje bij beetje te wennen aan de kou. Ik start met tandenpoetsen (ideetje van Giel Beelen) om zo een eikpunt te hebben wat betreft tijd. Ik sta dus 2 minuten onder een zeer koude douche. Op de laatste minuten kan de kraan niet kouder. In eerste instantie begon mijn lijf te trillen van de kou maar dat doet het nu niet meer. Ook wen ik aan het zeer koude, ik kan elke dag dit beter verdragen. Wat volgt is een enorme energieboost en dus die kick. Alles staat aan, dat merk je door de tinteling.

Ik ben fan geworden! Een echte aanrader, zeker voor HSP’s die de connectie met hun gevoel kwijt zijn door overprikkeling. Ook ervaar ik een rust in mezelf die weer goed is voor mensen in die stress gerelateerde klachten ervaren of in een burn-out zitten. Voor mensen in een burn-out is dit natuurlijk zo ie zo een manier om van de oververmoeidheid af te komen.

Wil je meer weten? Het onderstaande boekje is zeer interessant, is goed leesbaar en de oefeningen zijn er in verwerkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *